Załóż konto Szukaj Pomoc


skateshop poleca
skateshop
         » Forum andegrand » Pozostałe » Hydepark » jesień, szkoła, depresja....

Strony: << poprzednia 1, 2, 3 następna >> Odpowiedz w temacie Stwórz nowy temat CStwórz nową sonde moderacja
jesień, szkoła, depresja...., jak z tym walczyć
mmatt

mmatt

Member
Posty: 2,619
Wyświetl posty

Send a personal messsage to mmatt zgłoś post do moderacji Odpowiedz z cytatem Przejdź do góry strony

prosilbym, aby ten temat nie wyladowal w koszu:P

a wiec tak...zawsze we wrzesniu popadam w depresje. wiadomo szkola, jesień, odrabianie lekcji itp. :|

macie tak samo?? jesli tak to jak z tym walczycie??

*Napisane Sep 11, 2006, 6:03 pm
Campbell

Campbell

Member
Posty: 535
Wyświetl posty

Send a personal messsage to Campbell zgłoś post do moderacji Odpowiedz z cytatem Przejdź do góry strony

Szczerze powiem, że na jesień ja tak nie mam... Ja tak mam w zime ! Bo w zime jak wyjde z domu widze tylko to białe gówno (czyt. Śnieg). Przychodze ze szkoły i robi sie ciemno po nie całej godzinie... tak jakby nie ma dnia i wydaje mi sie że nie mam na nic czasu ;/. Jak z tym walcze ?, hmm... trudno powiedzieć, to odchodzi samo, dopiero jak śnieg topnieje a dni są coraz dłuższe i bardziej słoneczne, wtedy wreszcie można wyjść na deck :PP. Ogólnie, sama mi ta depresja przechodzi, bo ja też nie wiem jak z nią walczyć ;].


PoZdRo !!!

Napisane Sep 11, 2006, 6:15 pm Ostatnio edytowane Sep 11, 2006, 6:16 pm przez Campbell
AERO

AERO

Member
Posty: 210
Wyświetl posty

Send a personal messsage to AERO zgłoś post do moderacji Odpowiedz z cytatem Przejdź do góry strony

Uwielbiam jesień. Dookoła jest pięknie, kolorowo i nawet do jazdy na desce pogoda jest wyśmienita. Szkoła jak szkoła jakoś to trzeba przetrwać, ale nie ma się co załamywać. Nie popadam w depresję, cieszę się tym co w danej chwili jest.

Napisane Sep 11, 2006, 6:31 pm
rychu911

rychu911

Member
Posty: 3,076
Wyświetl posty

Send a personal messsage to rychu911 zgłoś post do moderacji Odpowiedz z cytatem Przejdź do góry strony

ja zawsze wsadzam sluchawki w uszy na deske i mkne przez miasto wysmiewajac szarych ludzi ano do budy trzeba ajak ci smutno to znajdz sobei dziewczyne to ci bedzie wesolo ladnyc hlopak jestes widzialem na zdjeciach :P

Napisane Sep 11, 2006, 6:34 pm
karolaaa

karolaaa

Member
Posty: 1,171
Wyświetl posty

Send a personal messsage to karolaaa zgłoś post do moderacji Odpowiedz z cytatem Przejdź do góry strony

Pff, a to w sjesienne/ zimowe soboty nie ma imprez? :D
Ktos odmawia nam przyjemności typu muzyka/taniec/sport/piwko/inne..;]
Wiadomo, ze jestesmy po czesci ograniczeni- deszcz bla bla, białe g.. czyt. snieg..
Ale to mija.. ;]
A nauka? No wiadomo, teoretycznie od poniedzialku do piatku trzeba sie godzinke pouczyć i w ogóle.. Mnie to nigdy nie załamywało, bo sie nigdy nie uczyłam  :cyclops: ale za to oceny..geezys.., ale w koncu po lekcjach sa wiadomo- rozrywki.
jednak od tego wrzesnia zmienilam troszke swój plan i ucze sie, co mnie nie załamuje, a nawet oceny mam dobre ^^*

*Na marginesie dodam, ze dostałam dzis 15/15 punktów za sprawdzian z chemii!! ha, taka radosc, ze zaczynam wierzyc, ze fajnie sie uczyć :rolleyes: B)

Napisane Sep 11, 2006, 7:40 pm
Rap91

Rap91

Member
Posty: 797
Wyświetl posty

Send a personal messsage to Rap91 zgłoś post do moderacji Odpowiedz z cytatem Przejdź do góry strony

Mi to nic w jesieni nie przeszkadza tylko to że szkoła sie zaczyna ;)

Napisane Sep 11, 2006, 7:52 pm
mmatt

mmatt

Member
Posty: 2,619
Wyświetl posty

Send a personal messsage to mmatt zgłoś post do moderacji Odpowiedz z cytatem Przejdź do góry strony

karolaaa powiedział(a):
Pff, a to w sjesienne/ zimowe soboty nie ma imprez? :D
Ktos odmawia nam przyjemności typu muzyka/taniec/sport/piwko/inne..;]
Wiadomo, ze jestesmy po czesci ograniczeni- deszcz bla bla, białe g.. czyt. snieg..
Ale to mija.. ;]
A nauka? No wiadomo, teoretycznie od poniedzialku do piatku trzeba sie godzinke pouczyć i w ogóle.. Mnie to nigdy nie załamywało, bo sie nigdy nie uczyłam  :cyclops: ale za to oceny..geezys.., ale w koncu po lekcjach sa wiadomo- rozrywki.
jednak od tego wrzesnia zmienilam troszke swój plan i ucze sie, co mnie nie załamuje, a nawet oceny mam dobre ^^*

*Na marginesie dodam, ze dostałam dzis 15/15 punktów za sprawdzian z chemii!! ha, taka radosc, ze zaczynam wierzyc, ze fajnie sie uczyć :rolleyes: B)
powiem ci ze w pewnym sensie dodalas mi otuchy")

:*

Napisane Sep 11, 2006, 7:52 pm
JackassNT

JackassNT

Member
Posty: 966
Wyświetl posty

Send a personal messsage to JackassNT zgłoś post do moderacji Odpowiedz z cytatem Przejdź do góry strony

tez tak mam stary lekcje do 16.00 :/ masakra w chuy ani sobie niewyjdziesz na deseczke dzien leci jak z pyty bez sensu tylko nauka i szkola:/ bezsens na max ... :/;/

Napisane Sep 11, 2006, 8:05 pm
DENVER

DENVER

Member
Posty: 1,005
Wyświetl posty

Send a personal messsage to DENVER zgłoś post do moderacji Odpowiedz z cytatem Przejdź do góry strony

Ludzie powinni nauczyc sie walczyc ze swoja depresja gdyz jest przyczyna pozniejszych zmian na tle nerwowym, tak na prawde to nie ma zadnej depresji, to ludzie zamuleni niby to tym ze koniec wakacji, pczatek szkoly, krotszy dzien, pogoda nie ten tego, wpajajac sobie takie negatywne mysli wpadaja w stan ktory potocznie zwany jest wlasnie depresja.

Depresja jako zaburzenie

Depresja jednobiegunowa - zaburzenie psychiczne charakteryzujące się objawami, które można następująco pogrupować:
- symptomy emocjonalne: obniżony nastrój - smutek i towarzyszący mu często lęk, utrata radości życia (począwszy od utraty zainteresowań, skończywszy na zaniedbywaniu potrzeb biologicznych); czasem dysforia (zniecierpliwienie, drażliwość);
- symptomy poznawcze: negatywny obraz siebie, obniżona samoocena, samooskarżenia, pesymizm i rezygnacja, (w skrajnych wypadkach mogą pojawić się także urojenia depresyjne);
- symptomy motywacyjne: problemy z mobilizacją do wszelkiego działania, które może przyjąć wręcz formę spowolnienia psychoruchowego; trudności z podejmowaniem decyzji;
- symptomy somatyczne: zaburzenie rytmów dobowych (m.in. zaburzenia rytmu snu i czuwania), utrata apetytu (ale w depresji łagodnej czasem obserwuje się wzrost a nie spadek wagi ciała chorego), osłabienie i zmęczenie, utrata zainteresowania seksem, czasem skargi na bóle i złe samopoczucie fizyczne.
[edytuj]

Typy depresji

    * depresję epizodyczną (epizody depresyjne (F32)) - trwa krócej niż dwa lata i charakteryzuje się wyraźnym początkiem;
    * zaburzenia depresyjne nawracające (F33) - powtarzające się epizody depresji bez objawów wzmożonego nastroju i zwiększonej energii w przeszłości (zob. mania)
          o depresję endogenną - uwarunkowana biologicznie; ostrzejsza w przebiegu od egzogennej;
          o depresję egzogenną (depresja reaktywna) - poprzedzona stresującym zdarzeniem.

    Niektórzy badacze twierdzą, iż w rzeczywistości mamy tu do czynienia z tą sama depresją jednobiegunową, a powyższy podział tak naprawdę odzwierciedla podział na depresję ostrą i łagodną.

    * depresję przewlekłą (dystymia (F34.1)) - trwa co najmniej dwa lata, a remisja nie trwa dłużej niż dwa miesiące.
    * depresję poschizofreniczną (F20.4) - przejawia się w epizodzie depresyjnym po psychozie schizofrenicznej. Objawy schizofreniczne, występują, lecz nie dominują już w obrazie klinicznym.

Na depresję częściej chorują kobiety niż mężczyźni, zwykle rozwija się ona później niż depresja dwubiegunowa.

15% pacjentów z ciężką depresją umiera wskutek samobójstwa, 20-60% chorych na depresję próbuje sobie odebrać życie, 40-80% ma myśli samobójcze.
[edytuj]

Modele teoretyczne depresji oraz rodzaje terapii
[edytuj]

Model biologiczny

Według modelu neurochemicznego przyczyną depresji może być niedobór pewnych amin biogenicznych (substancji neurochemicznych wspomagających przekazywanie impulsów nerwowych w synapsach między neuronami). Hipotezy na temat neurochemicznego podłoża depresji dotyczą głównie spadku poziomu norepinefryny (inaczej noradrenaliny; hipoteza katecholaminowa) oraz serotoniny (hipoteza serotoninowa). Obniżenie poziomu tych amin biogenicznych powoduje pojawienie się deficytów motywacyjnych.

Norepinefryna (bądź serotonina) wyprodukowana w jednej komórce nerwowej jest uwalniana do synapsy, gdzie stymuluje drugą komórkę. Aby powstrzymać tę stymulację norepinefryna (bądź serotonina) musi zostać zdeaktywowana:

    * albo przez reabsorpcję do neuronu presynaptycznego
    * albo przez jej zniszczenie.

Leki antydepresyjne powstrzymują te procesy, nie dopuszczając do spadku poziomu norepinefryny i serotoniny. Biorąc pod uwagę mechanizm działania, wyróżniamy następujące grupy leków antydepresyjnych:

    * leki trójpierścieniowe - zatrzymują dostępną norepinefrynę (bądź serotoninę) w synapsie przez blokowanie reabsorpcji (tzw. hamowanie nieselektywne wychwytu zwrotnego) - np. amitryptylina, doksepina, imipramina, klomipramina.
    * leki czteropierścieniowe - mianseryna.
    * leki hamujące selektywnie wychwyt serotoniny (SSRI), np. fluwoksamina, fluoksetyna (nazwa handlowa: Prozac) lub paroksetyna.
    * SNRI - wenlafalsyna.
    * inhibitory MAO - które opóźniają rozkład chemiczny amin biogenicznych przez hamowanie monoaminoksydazy, enzymu które jest za owo rozbijanie odpowiedzialny - np. moklobemid.

Działanie leków przeciwdepresyjnych zaczyna się dopiero po wielu dniach, a wyraźna poprawa widoczna jest dopiero po 4-6 tygodniach.
Czasem w leczeniu depresji stosuje się neuroleptyki.

Rzadką metodą terapii w bardzo głębokiej depresji są elektrowstrząsy. Obecnie aplikuje się ECT zwykle jednostronnie - tylko do półkuli niedominującej, w której nie ma ośrodków mowy. Elektrowstrząsy prawdopodobnie zwiększają ilość dostępnej norepinefryny oraz innych amin biogenicznych, ale jednocześnie wywołują rozliczne efekty uboczne.

Neuroanatomiczna teoria depresji głosi, że przyczyną tego zaburzenia jest nadmierna aktywność prawego płata czołowego.

Teorię o organicznym charakterze depresji wspierają następujące fakty:

    * depresja często pojawia się po okresie naturalnych zmian fizjologicznych u kobiet (np. po porodzie)
    * silne podobieństwo objawów depresji u przedstawicieli różnych kultur
    * wysoka skuteczność biologicznych metod terapii (preparatów trójpierścieniowych, inhibitorów MAO, elektrowstrząsów)
    * depresja pojawia się jako skutek uboczny stosowania pewnych leków (np. leków hipotensyjnych, przeciwnowotworowych, przeciwparkinsonowskich, kortykosteroidów, neuroleptyków, estrogenów i progesteronu i niektórych antybiotyków).

[edytuj]

Model psychodynamiczny

W modelu psychodynamicznym uważa się, że depresja (tak jak i inne zaburzenia) ma swoje źródła w nierozwiązanym konflikcie z przeszłości.

Pierwsze modele teoretyczne depresji w ujęciu psychoanalitycznym przedstawili w artykule „Żałoba i melancholia” Karl Abraham (1911) oraz Zygmunt Freud (1917).

Freud uważał, że przyczyną depresji jest skierowanie całej agresji do wewnątrz, w efekcie czego dochodzi do obniżenia samooceny, samooskarżeń, czy wręcz samobójstwa. Osoba depresyjna w dzieciństwie skierowała swoją miłość na drugą osobę i doznała rozczarowania. W efekcie identyfikuje się z utraconym obiektem, „włącza” go w obszar swojego ego. Złość odczuwana pierwotnie wobec utraconego obiektu zostaje skierowana na samego siebie. Kolejne doświadczenia straty i odrzucenia reaktywują uczucia związane z utratą pierwotnego obiektu.

Wg Melanii Klein (teoria relacji z obiektem) jakość relacji matki i dziecka w pierwszym roku życia decyduje o tym, czy w przyszłości jednostka będzie miała skłonności do depresji. Zdaniem autorki każde dziecko przechodzi przed pierwszym rokiem życia okres, w którym szczególnie silnie przeżywa złość - reakcję na frustracje w kontakcie z matką, oraz strach, będący z kolei reakcją na przeżywany gniew (tzw. pozycja depresyjna). Jeżeli uczucia gniewu i strachu w relacji z matką są silniejsze niż doświadczane uczucie miłości, pojawiają się patologiczne sposoby rozwiązywania „pozycji depresyjnej”, do których jednostka może powracać w życiu dorosłym.

Część psychodynamicznych teorii depresji akcentuje istnienie określonych typów osobowości depresyjnej, które kształtują się w dzieciństwie. Generalnie typy te charakteryzują się nadmiernym poleganiem na zewnętrznych źródłach samooceny, gratyfikacji oraz nadawania znaczenia własnym działaniom (koncepcja Arietiego, Rado, Fenichela - ci dwaj ostatni kładą także akcent na narcystyczne elementy osobowości depresyjnej oraz narcystyczne zranienie we wczesnym dzieciństwie).

Z kolei nurt związany z Edwardem Bibringiem podkreśla, że kluczowym czynnikiem w rozwoju depresji jest bezradność w osiąganiu celów - zaburzenie to pojawia się, gdy ego czuje się bezradne w zaspokajaniu swoich aspiracji; przyczyną tego stanu rzeczy mogą być stawiane nierealistyczne oczekiwania oraz przeżycie silnego poczucia bezradności, najprawdopodobniej w fazie oralnej.

Teorie psychodynamiczne więc za punkt wyjścia uznawały utratę ważnego obiektu i ewoluowały w kierunku spostrzegania ogólnego braku podstaw dobrego funkcjonowania i samopoczucia (w tym braku stabilnego poczucia własnej wartości) - czyli słabości ego, czemu często towarzyszy nadmiernie krytyczne, niestabilne superego.

Terapia psychodynamiczna depresji odwołuje się do typowych dla psychoanalizy czynników leczniczych (a więc usuwania przeniesień, uświadamiania treści nieświadomych, usuwania obron przez interpretację), gdzie podstawowym mechanizmem zmiany jest wgląd. Treścią pracy są z reguły narcystyczno-oralne potrzeby miłości, opieki, akceptacji.
[edytuj]

Model poznawczo-behawioralny

Teorie poznawczo-behawioralne depresji zakładają, że osoba depresyjna przyswoiła sobie nieadaptacyjny wzór reagowania, który można zmienić w procesie uczenia się nowych umiejętności. Celem leczenie jest modyfikacja specyficznych zachowań i myśli, w których upatruje się przyczynę depresji. Zdecydowanie najsłabszym punktem poznawczych teorii jest wyjaśnianie somatycznych symptomów depresji.

Szczególną popularnością cieszy się model zaproponowany przez Aarona T. Becka. Jego zdaniem zachowanie jednostki zależy od typu informacji, jakie docierają do niej z zewnątrz oraz sposobu, w jaki ona te informacje przekształca i interpretuje. U podłoża depresji zdaniem Becka leżą nieracjonalne schematy poznawcze, które mają źródło w dzieciństwie i są rezultatem traumatycznych wydarzeń, powtarzanych negatywnych osądów (najczęściej przez rodziców) oraz przez naśladowanie depresyjnych modeli. Podstawowy schemat poznawczy w depresji to tzw. triada poznawcza: negatywne myśli o sobie, o świecie i o przyszłości. Takie poglądy są przyczyną niskiej samooceny oraz emocjonalnych i fizycznych objawów charakterystycznych dla depresji. Drugim mechanizmem depresji są systematycznie dokonywane błędy logiczne w procesie wnioskowania, które sprzyjają pogorszeniu się samopoczucia i uniemożliwiają obiektywną ocenę sytuacji przez jednostkę.

Terapia zgodna z ujęciem Becka jest krótkoterminowa, dyrektywna, ustrukturalizowana i ukierunkowana przede wszystkim na przekształcenie schematów poznawczych. Korzysta się w niej z technik behawioralnych.

Inne teorie poznawczo-behawioralne:

    * teorie samokontroli (O’Hara i Rehm) - wskazują jako przyczynę depresji specyficzne deficyty w zakresie samoobserwacji, samoewaluacji oraz samowzmacniania; terapia przypomina w ogólnych zasadach terapię w podejściu Becka.
    * teorie oparte na pojęciu wzmocnienia (Lewinsohn) - upatrujące przyczyny depresji w niskim poziomie pozytywnych zewnętrznych wzmocnień; jako jeden z typów terapii proponuje się tu trening umiejętności społecznych.


 

Napisane Sep 11, 2006, 8:12 pm
Kroolik182

Kroolik182

Member
Posty: 2,052
Wyświetl posty

Send a personal messsage to Kroolik182 zgłoś post do moderacji Odpowiedz z cytatem Przejdź do góry strony

szczerze? to ja tak nie mam, poszedłem do nowej szkoły - liceum i jest zajebiście. przychodzę do domu, gram na gitarze, posiedze trochę przed monitorem, porobie swoje, później stwierdze, że wypadałoby coś zrobić do budy no i to robie. żyje jak student ^^ dobrze jest. nie przejmuj się tym, ja uważam, że powinniśmy się cieszyć z tego, że mamy możliwość uczenia się. może nie wygląda to tak jakbyśmy chcieli, ale nauczyciele robią to jakby nie patrzeć dla naszego dobra. umożliwiają nam dostanie się na wymarzone uczelnie. przygotowują cię do matury, która jest w zasadzie biletem na takie studia. podejdź może do tego w ten sposób. dużo ludzi na świecie nie ma takiej możliwości jak my tutaj, też byś tak chciał? staary, ciesz się, że chodzisz do szkoły.

edit:

karolaaa powiedział(a):
Pff, a to w sjesienne/ zimowe soboty nie ma imprez? :D
Ktos odmawia nam przyjemności typu muzyka/taniec/sport/piwko/inne..;]
Wiadomo, ze jestesmy po czesci ograniczeni- deszcz bla bla, białe g.. czyt. snieg..
Ale to mija.. ;]
A nauka? No wiadomo, teoretycznie od poniedzialku do piatku trzeba sie godzinke pouczyć i w ogóle.. Mnie to nigdy nie załamywało, bo sie nigdy nie uczyłam  ale za to oceny..geezys.., ale w koncu po lekcjach sa wiadomo- rozrywki.
jednak od tego wrzesnia zmienilam troszke swój plan i ucze sie, co mnie nie załamuje, a nawet oceny mam dobre ^^*

*Na marginesie dodam, ze dostałam dzis 15/15 punktów za sprawdzian z chemii!! ha, taka radosc, ze zaczynam wierzyc, ze fajnie sie uczyć 


widzę, że koleżanka ma podobne zdanie do mnie, mniej lub bardziej.

Napisane Sep 11, 2006, 8:12 pm Ostatnio edytowane Sep 11, 2006, 8:15 pm przez Kroolik182
MaciekRD

MaciekRD

Member
Posty: 566
Wyświetl posty

Send a personal messsage to MaciekRD zgłoś post do moderacji Odpowiedz z cytatem Przejdź do góry strony

Rap91 powiedział(a):
Mi to nic w jesieni nie przeszkadza tylko to że szkoła sie zaczyna ;)


dokładnie

Napisane Sep 11, 2006, 8:18 pm
soulja

soulja

Member
Posty: 2,568
Wyświetl posty

Send a personal messsage to soulja zgłoś post do moderacji Odpowiedz z cytatem Przejdź do góry strony

Denver: artykuł jest nastawiony raczej dla fachowców... Tu chodzi o zwykłe sposoby na walke z depresją...
Jesienią depresja wystepuje dlatego, bo uwaga: jest ciemno. Ja staram sie raczej siedziec w jasnych pomieszczeniach przy zapalonym swietle... Po drugie- samotność. Nie zostawać samemu nigdy i nigdzie. Nawet z rodzicami mozna gdzies czasem wyjsc, wszak to nie popularnie nazywana 'siara' czy obciach...
Są lekki antydepresyjne owszem, np. persen ale są one na recepte. Na rynku jest kilka roznych rodzajów leków do walki ze stresem. Uspokajają one organizm i czujemy sie nieco lepiej.
Ogladaj duzo filmow aby oderwac sie od rzeczywistosci. Dobra ksiazka rowniez nie jest zła. Wazne jest aby filmy były raczej śmieszne niz dramatyczne.
Wiec głowa do gory ;)

Napisane Sep 11, 2006, 8:23 pm
dex93

dex93

Member
Posty: 355
Wyświetl posty

Send a personal messsage to dex93 zgłoś post do moderacji Odpowiedz z cytatem Przejdź do góry strony

jesień kozak jest. ciepło, na deske mozna wyjsc. szkola, jak szkola. a co, szkoly nie ma wiosną? jest. a jesieni nie można kojarzyć z zimą, tylko z kolorowymi i ciepłymi dniami. a zima to totalne gówno, haha

Napisane Sep 11, 2006, 8:28 pm
5element

5element

Member
Posty: 648
Wyświetl posty

Send a personal messsage to 5element zgłoś post do moderacji Odpowiedz z cytatem Przejdź do góry strony

soulja powiedział(a):

Jesienią depresja wystepuje dlatego, bo uwaga: jest ciemno. Ja staram sie raczej siedziec w jasnych pomieszczeniach przy zapalonym swietle...


a ja wole jednak polmrok jakos,pewniej sie czuje dlatego lubie smigac wieczorkami po miescie

a do reszty to tez macie problem ja cie...poczekajcie az zaczniecie pracowac i juz nie bedzie wakacji albo tez wolnych sobot (w skrajnych przypadkach niedziel).od ponad 10 lat nie mialem wakacji ferii,co 4 niedziela pracujaca sobota co 3,a co gorsza nawet w swieta zdarza mi sie dostac sluzbe...lacznie 2.5 roku z tych 10 spedzilem poza krajem a to tak jakbym byl w pracy,iles poligonow itd...docencie szkolne zycie bo jeszcze za nim zatesknicie

a tak poza tym jesien jest cool bo grzybki rosna (takie fajne grzybki)

Napisane Sep 11, 2006, 8:33 pm Ostatnio edytowane Sep 11, 2006, 8:34 pm przez 5element
ptaszek8

ptaszek8

Member
Posty: 852
Wyświetl posty

Send a personal messsage to ptaszek8 zgłoś post do moderacji Odpowiedz z cytatem Przejdź do góry strony

śmierć szkole!!!! myśle że powinna być tylko klasa podstawówki 1 2 3 4 5 6.Potem w  gimnazjum i tak co sie nauczymy nie jest w 90% (tak samo dalej) potrzebne w życiu mi tam wystarczy discovery i nie ma  cioci barbary we mnieście to je na wsi i wącha kwiaty bo so ładne  :O        edycja.      aha i porada byle do maja.pomyśl że nie było wakacji i było tylko 7 dni wolnego  :)

Napisane Sep 11, 2006, 11:19 pm Ostatnio edytowane Sep 11, 2006, 11:21 pm przez ptaszek8
gigongo

gigongo

Member
Posty: 1,248
Wyświetl posty

Send a personal messsage to gigongo zgłoś post do moderacji Odpowiedz z cytatem Przejdź do góry strony

Ja nie mam problemów z jesianią, a ni ze szkołą,Jesień jak jesień nie jest moją ulubioną porą roku ale co tam.Najgorsze są pierwsze dni września, a potem to luz.Uczyć sie trzeba, bo trzeba nic z tym nie zrobimy.Tak ogółem to już zaraz będzie jesień(ale patrząc za moje okno to nie koniecznie z tą jesienią), a jesień zawsze szybko mija i zima.Zima jest super, uwielbiam ją, szybko się kończy, a potem wiosna i znów wakacje:)                                                     
ptaszek8 powiedział(a):
śmierć szkole!!!!
gdyby nie było szkoły siedzenie na chacie by Ci tak obrzydło i był byś głupi jak but, bo żaden program nie nauczy Cię tak jak szkoła.

Napisane Sep 12, 2006, 1:31 pm
mikel1994

mikel1994

Member
Posty: 777
Wyświetl posty

Send a personal messsage to mikel1994 zgłoś post do moderacji Odpowiedz z cytatem Przejdź do góry strony

DENVER powiedział(a):
Ludzie powinni nauczyc sie walczyc ze swoja depresja gdyz jest przyczyna pozniejszych zmian na tle nerwowym, tak na prawde to nie ma zadnej depresji, to ludzie zamuleni niby to tym ze koniec wakacji, pczatek szkoly, krotszy dzien, pogoda nie ten tego, wpajajac sobie takie negatywne mysli wpadaja w stan ktory potocznie zwany jest wlasnie depresja.

Depresja jako zaburzenie

Depresja jednobiegunowa - zaburzenie psychiczne charakteryzujące się objawami, które można następująco pogrupować:
- symptomy emocjonalne: obniżony nastrój - smutek i towarzyszący mu często lęk, utrata radości życia (począwszy od utraty zainteresowań, skończywszy na zaniedbywaniu potrzeb biologicznych); czasem dysforia (zniecierpliwienie, drażliwość);
- symptomy poznawcze: negatywny obraz siebie, obniżona samoocena, samooskarżenia, pesymizm i rezygnacja, (w skrajnych wypadkach mogą pojawić się także urojenia depresyjne);
- symptomy motywacyjne: problemy z mobilizacją do wszelkiego działania, które może przyjąć wręcz formę spowolnienia psychoruchowego; trudności z podejmowaniem decyzji;
- symptomy somatyczne: zaburzenie rytmów dobowych (m.in. zaburzenia rytmu snu i czuwania), utrata apetytu (ale w depresji łagodnej czasem obserwuje się wzrost a nie spadek wagi ciała chorego), osłabienie i zmęczenie, utrata zainteresowania seksem, czasem skargi na bóle i złe samopoczucie fizyczne.
[edytuj]

Typy depresji

    * depresję epizodyczną (epizody depresyjne (F32)) - trwa krócej niż dwa lata i charakteryzuje się wyraźnym początkiem;
    * zaburzenia depresyjne nawracające (F33) - powtarzające się epizody depresji bez objawów wzmożonego nastroju i zwiększonej energii w przeszłości (zob. mania)
          o depresję endogenną - uwarunkowana biologicznie; ostrzejsza w przebiegu od egzogennej;
          o depresję egzogenną (depresja reaktywna) - poprzedzona stresującym zdarzeniem.

    Niektórzy badacze twierdzą, iż w rzeczywistości mamy tu do czynienia z tą sama depresją jednobiegunową, a powyższy podział tak naprawdę odzwierciedla podział na depresję ostrą i łagodną.

    * depresję przewlekłą (dystymia (F34.1)) - trwa co najmniej dwa lata, a remisja nie trwa dłużej niż dwa miesiące.
    * depresję poschizofreniczną (F20.4) - przejawia się w epizodzie depresyjnym po psychozie schizofrenicznej. Objawy schizofreniczne, występują, lecz nie dominują już w obrazie klinicznym.

Na depresję częściej chorują kobiety niż mężczyźni, zwykle rozwija się ona później niż depresja dwubiegunowa.

15% pacjentów z ciężką depresją umiera wskutek samobójstwa, 20-60% chorych na depresję próbuje sobie odebrać życie, 40-80% ma myśli samobójcze.
[edytuj]

Modele teoretyczne depresji oraz rodzaje terapii
[edytuj]

Model biologiczny

Według modelu neurochemicznego przyczyną depresji może być niedobór pewnych amin biogenicznych (substancji neurochemicznych wspomagających przekazywanie impulsów nerwowych w synapsach między neuronami). Hipotezy na temat neurochemicznego podłoża depresji dotyczą głównie spadku poziomu norepinefryny (inaczej noradrenaliny; hipoteza katecholaminowa) oraz serotoniny (hipoteza serotoninowa). Obniżenie poziomu tych amin biogenicznych powoduje pojawienie się deficytów motywacyjnych.

Norepinefryna (bądź serotonina) wyprodukowana w jednej komórce nerwowej jest uwalniana do synapsy, gdzie stymuluje drugą komórkę. Aby powstrzymać tę stymulację norepinefryna (bądź serotonina) musi zostać zdeaktywowana:

    * albo przez reabsorpcję do neuronu presynaptycznego
    * albo przez jej zniszczenie.

Leki antydepresyjne powstrzymują te procesy, nie dopuszczając do spadku poziomu norepinefryny i serotoniny. Biorąc pod uwagę mechanizm działania, wyróżniamy następujące grupy leków antydepresyjnych:

    * leki trójpierścieniowe - zatrzymują dostępną norepinefrynę (bądź serotoninę) w synapsie przez blokowanie reabsorpcji (tzw. hamowanie nieselektywne wychwytu zwrotnego) - np. amitryptylina, doksepina, imipramina, klomipramina.
    * leki czteropierścieniowe - mianseryna.
    * leki hamujące selektywnie wychwyt serotoniny (SSRI), np. fluwoksamina, fluoksetyna (nazwa handlowa: Prozac) lub paroksetyna.
    * SNRI - wenlafalsyna.
    * inhibitory MAO - które opóźniają rozkład chemiczny amin biogenicznych przez hamowanie monoaminoksydazy, enzymu które jest za owo rozbijanie odpowiedzialny - np. moklobemid.

Działanie leków przeciwdepresyjnych zaczyna się dopiero po wielu dniach, a wyraźna poprawa widoczna jest dopiero po 4-6 tygodniach.
Czasem w leczeniu depresji stosuje się neuroleptyki.

Rzadką metodą terapii w bardzo głębokiej depresji są elektrowstrząsy. Obecnie aplikuje się ECT zwykle jednostronnie - tylko do półkuli niedominującej, w której nie ma ośrodków mowy. Elektrowstrząsy prawdopodobnie zwiększają ilość dostępnej norepinefryny oraz innych amin biogenicznych, ale jednocześnie wywołują rozliczne efekty uboczne.

Neuroanatomiczna teoria depresji głosi, że przyczyną tego zaburzenia jest nadmierna aktywność prawego płata czołowego.

Teorię o organicznym charakterze depresji wspierają następujące fakty:

    * depresja często pojawia się po okresie naturalnych zmian fizjologicznych u kobiet (np. po porodzie)
    * silne podobieństwo objawów depresji u przedstawicieli różnych kultur
    * wysoka skuteczność biologicznych metod terapii (preparatów trójpierścieniowych, inhibitorów MAO, elektrowstrząsów)
    * depresja pojawia się jako skutek uboczny stosowania pewnych leków (np. leków hipotensyjnych, przeciwnowotworowych, przeciwparkinsonowskich, kortykosteroidów, neuroleptyków, estrogenów i progesteronu i niektórych antybiotyków).

[edytuj]

Model psychodynamiczny

W modelu psychodynamicznym uważa się, że depresja (tak jak i inne zaburzenia) ma swoje źródła w nierozwiązanym konflikcie z przeszłości.

Pierwsze modele teoretyczne depresji w ujęciu psychoanalitycznym przedstawili w artykule „Żałoba i melancholia” Karl Abraham (1911) oraz Zygmunt Freud (1917).

Freud uważał, że przyczyną depresji jest skierowanie całej agresji do wewnątrz, w efekcie czego dochodzi do obniżenia samooceny, samooskarżeń, czy wręcz samobójstwa. Osoba depresyjna w dzieciństwie skierowała swoją miłość na drugą osobę i doznała rozczarowania. W efekcie identyfikuje się z utraconym obiektem, „włącza” go w obszar swojego ego. Złość odczuwana pierwotnie wobec utraconego obiektu zostaje skierowana na samego siebie. Kolejne doświadczenia straty i odrzucenia reaktywują uczucia związane z utratą pierwotnego obiektu.

Wg Melanii Klein (teoria relacji z obiektem) jakość relacji matki i dziecka w pierwszym roku życia decyduje o tym, czy w przyszłości jednostka będzie miała skłonności do depresji. Zdaniem autorki każde dziecko przechodzi przed pierwszym rokiem życia okres, w którym szczególnie silnie przeżywa złość - reakcję na frustracje w kontakcie z matką, oraz strach, będący z kolei reakcją na przeżywany gniew (tzw. pozycja depresyjna). Jeżeli uczucia gniewu i strachu w relacji z matką są silniejsze niż doświadczane uczucie miłości, pojawiają się patologiczne sposoby rozwiązywania „pozycji depresyjnej”, do których jednostka może powracać w życiu dorosłym.

Część psychodynamicznych teorii depresji akcentuje istnienie określonych typów osobowości depresyjnej, które kształtują się w dzieciństwie. Generalnie typy te charakteryzują się nadmiernym poleganiem na zewnętrznych źródłach samooceny, gratyfikacji oraz nadawania znaczenia własnym działaniom (koncepcja Arietiego, Rado, Fenichela - ci dwaj ostatni kładą także akcent na narcystyczne elementy osobowości depresyjnej oraz narcystyczne zranienie we wczesnym dzieciństwie).

Z kolei nurt związany z Edwardem Bibringiem podkreśla, że kluczowym czynnikiem w rozwoju depresji jest bezradność w osiąganiu celów - zaburzenie to pojawia się, gdy ego czuje się bezradne w zaspokajaniu swoich aspiracji; przyczyną tego stanu rzeczy mogą być stawiane nierealistyczne oczekiwania oraz przeżycie silnego poczucia bezradności, najprawdopodobniej w fazie oralnej.

Teorie psychodynamiczne więc za punkt wyjścia uznawały utratę ważnego obiektu i ewoluowały w kierunku spostrzegania ogólnego braku podstaw dobrego funkcjonowania i samopoczucia (w tym braku stabilnego poczucia własnej wartości) - czyli słabości ego, czemu często towarzyszy nadmiernie krytyczne, niestabilne superego.

Terapia psychodynamiczna depresji odwołuje się do typowych dla psychoanalizy czynników leczniczych (a więc usuwania przeniesień, uświadamiania treści nieświadomych, usuwania obron przez interpretację), gdzie podstawowym mechanizmem zmiany jest wgląd. Treścią pracy są z reguły narcystyczno-oralne potrzeby miłości, opieki, akceptacji.
[edytuj]

Model poznawczo-behawioralny

Teorie poznawczo-behawioralne depresji zakładają, że osoba depresyjna przyswoiła sobie nieadaptacyjny wzór reagowania, który można zmienić w procesie uczenia się nowych umiejętności. Celem leczenie jest modyfikacja specyficznych zachowań i myśli, w których upatruje się przyczynę depresji. Zdecydowanie najsłabszym punktem poznawczych teorii jest wyjaśnianie somatycznych symptomów depresji.

Szczególną popularnością cieszy się model zaproponowany przez Aarona T. Becka. Jego zdaniem zachowanie jednostki zależy od typu informacji, jakie docierają do niej z zewnątrz oraz sposobu, w jaki ona te informacje przekształca i interpretuje. U podłoża depresji zdaniem Becka leżą nieracjonalne schematy poznawcze, które mają źródło w dzieciństwie i są rezultatem traumatycznych wydarzeń, powtarzanych negatywnych osądów (najczęściej przez rodziców) oraz przez naśladowanie depresyjnych modeli. Podstawowy schemat poznawczy w depresji to tzw. triada poznawcza: negatywne myśli o sobie, o świecie i o przyszłości. Takie poglądy są przyczyną niskiej samooceny oraz emocjonalnych i fizycznych objawów charakterystycznych dla depresji. Drugim mechanizmem depresji są systematycznie dokonywane błędy logiczne w procesie wnioskowania, które sprzyjają pogorszeniu się samopoczucia i uniemożliwiają obiektywną ocenę sytuacji przez jednostkę.

Terapia zgodna z ujęciem Becka jest krótkoterminowa, dyrektywna, ustrukturalizowana i ukierunkowana przede wszystkim na przekształcenie schematów poznawczych. Korzysta się w niej z technik behawioralnych.

Inne teorie poznawczo-behawioralne:

    * teorie samokontroli (O’Hara i Rehm) - wskazują jako przyczynę depresji specyficzne deficyty w zakresie samoobserwacji, samoewaluacji oraz samowzmacniania; terapia przypomina w ogólnych zasadach terapię w podejściu Becka.
    * teorie oparte na pojęciu wzmocnienia (Lewinsohn) - upatrujące przyczyny depresji w niskim poziomie pozytywnych zewnętrznych wzmocnień; jako jeden z typów terapii proponuje się tu trening umiejętności społecznych.


 


OOOO idealnie wszystko jak na tacy olecam przeczytanie tego



a tak odemnie to ja po prostu ucze sie :p a w lato lepiej nie mowic :( heh

Napisane Sep 12, 2006, 1:46 pm
Lalo

Lalo

Member
Posty: 2,740
Wyświetl posty

Send a personal messsage to Lalo zgłoś post do moderacji Odpowiedz z cytatem Przejdź do góry strony

Nie no stary nie jest tak zle. Szkoła jest po to zeby sie uczyć i zdyscyplinowac (w pewnym sensie) człowieka. Ja nie narzekam ale nie mowie ze jest mi z tym dobrze. Wg mnie gorzej jest w zimie gdy na decka na 100% nie wyjdzeisz bo jest snieg ale zawsze pozostaje fb->snow->narty  :)


Ps. z DENVERA to nam sie psycholoszka robi :cyclops:

Napisane Sep 12, 2006, 2:17 pm Ostatnio edytowane Sep 12, 2006, 2:18 pm przez Lalo
DENVER

DENVER

Member
Posty: 1,005
Wyświetl posty

Send a personal messsage to DENVER zgłoś post do moderacji Odpowiedz z cytatem Przejdź do góry strony

Lalo powiedział(a):



Ps. z DENVERA to nam sie psycholoszka robi :cyclops:


jak cos to psycholog, prosze nie mylic plci :P

Napisane Sep 12, 2006, 2:23 pm
soulja

soulja

Member
Posty: 2,568
Wyświetl posty

Send a personal messsage to soulja zgłoś post do moderacji Odpowiedz z cytatem Przejdź do góry strony

mikel1994 powiedział(a):

OOOO idealnie wszystko jak na tacy olecam przeczytanie tego


Zeby nie bylo ze nie mowilem ze pan mikel1994 nie rozumie tematów...
Pytanie brzmi: jak radzić sobie z depresją, a nie jakie są znane depresje czy jaki hormon za nie odpowiada.:mad:




5element: Kazdy w swoim wieku ma jakies problemy. U nastolatków takie sprawy jak jesienna depresja często są rzeczą jak najbardziej normalną.
Rozumiem Twój ból i Twoje zdziwienie gdy czytasz jakie młodsi mają problemy ;) Jak bedziemy juz taacy duzi jak Ty to tez bedziemy sie co chwile wqrwiać na to, ze np. nie mamy wolnych weekendów... Dla mnie wyjątkowo smieszne wydają problemy mojego mlodszego brata(ok. 5 lat), który płacze bo nie obejrzał bajki jakiejś czy to, ze dla niego sprawą całkowicie nadrzędną jest zabawa zolnierzykami ze szczegolnym zwróceniem uwagi na kolejność 'zabijania' ich... Im człowiek starszy, tym wieksze problemy, wieksza odpowiedzialnosc, wiecej stresu, wiecej roboty i tak dalej, ale nie znaczy to, ze problemy ktore daja sie we znaki młodzieży sa ot takie małe. Dla mlodziezy stanowią dość duzy problem, dla starszych wydaja sie smieszne. To jest po prostu normalne ;)

Napisane Sep 12, 2006, 2:40 pm
Strony: << poprzednia 1, 2, 3 następna >> Odpowiedz w temacie Stwórz nowy temat CStwórz nową sonde moderacja