Załóż konto Szukaj Pomoc


skateshop poleca
skateshop
         » Forum andegrand » Bike » Techniczne » [MTB] - Wymiana piasty

Strony: << poprzednia 1 następna >> Odpowiedz w temacie Stwórz nowy temat CStwórz nową sonde moderacja
[MTB] - Wymiana piasty
rswojtek

rswojtek

Member
Posty: 43
Wyświetl posty

Send a personal messsage to rswojtek zgłoś post do moderacji Odpowiedz z cytatem Przejdź do góry strony

Witam nie chce wydawać pieniędzy w sklepie rowerowym  na wymiane piasty... Powiedzcie mi co i jak krok po kroku jak zmienić piaste

Napisane Apr 9, 2012, 6:11 pm
Opik

Opik

Moderator
Posty: 5,212
Wyświetl posty

Send a personal messsage to Opik zgłoś post do moderacji Odpowiedz z cytatem Przejdź do góry strony

rswojtek powiedział(a):
Witam nie chce wydawać pieniędzy w sklepie rowerowym  na wymiane piasty... Powiedzcie mi co i jak krok po kroku jak zmienić piaste

Oddaj do serwisu :rolleyes:
Bo jeżeli zadajesz takie pytania i nie masz o tym pojęcia to nic dobrego z tego nie wyniknie, szkoda czasu i wydawania kasy dodatkowo

Napisane Apr 9, 2012, 7:09 pm
rswojtek

rswojtek

Member
Posty: 43
Wyświetl posty

Send a personal messsage to rswojtek zgłoś post do moderacji Odpowiedz z cytatem Przejdź do góry strony

A ile bym zapłacił w serwisie bo  teraz nie jestem przy kasie ;/

Napisane Apr 9, 2012, 7:23 pm
Opik

Opik

Moderator
Posty: 5,212
Wyświetl posty

Send a personal messsage to Opik zgłoś post do moderacji Odpowiedz z cytatem Przejdź do góry strony

Kwestia jaki serwis, myślę że więcej jak 30zł za zaplatanie nie powinni wziąć. Popytaj po różnych rowerowych po prostu. Mają do tego specjalne narzędzia i zrobią to dużo lepiej niż Ty sam w domu

Napisane Apr 9, 2012, 8:29 pm
Suzaku666

Suzaku666

Member
Posty: 48
Wyświetl posty

Send a personal messsage to Suzaku666 zgłoś post do moderacji Odpowiedz z cytatem Przejdź do góry strony

    Zanim to do wszystkiego się zabierzesz - UPRZEDZAM - że ze wszystkich czynności jakie możesz wykonać przy rowerze, właśnie zaplatanie i centrowanie są najtrudniejsze.
Opik dobrze prawi, zgadzam się z nim, jeżeli czujesz że Cie to przerośnie to lepiej daj to do serwisu. Łatwiej jest koło zepsuć niż Ci się wydaje ;P
Ale myślę że po moim opisie każdy powinien dać radę. ^^


1. Na początku ogarnij czy szerokość kołnierzy w obu piastach jest taka sama. (po prostu zmierz linijką) Jeżeli się zgadzają to szprychy zostają te same jeżeli nie to skorzystaj na necie z kalkulatora szprych i dokup właściwe.

2. Zabierając się do roboty najlepiej jest zrobić sobie zdjęcie całego koła ze szprychami (przed rozpleceniem), by mieć się na czym wzorować podczas zaplatania, gdy nie ogarniamy jakie odstępy zrobić pomiędzy otworami w obręczy(bardzo pomocne).

3. Zaczynamy od poluzowania wszystkich nypli specjalnym kluczem(żadnych kombinerek,kleszczyków - ponieważ zniszczymy w ten sposób ścianki nypli). Następnie od góry obręczy wykręcamy je płaskim śrubokrętem. Najlepiej odkładaj wszystkie nyple do jakiegoś pudełeczka czy coś, aby ich nie pogubić gdybyśmy nie mieli zapasowych.

4. Następnie gdy cała piasta ze szprychami lata Ci luźno w obręczy zacznij rozplatać szprychy, powyciągaj je z otworów piasty. (Aby było Ci łatwiej, a przykładowo nie masz czym zrobić sobie zdjęcia, wypleć na razie szprychy z jednego kołnierza i zacznij obok pleść na nowej piaście wzorując się na poprzednim plocie)

Na co zwrócić uwagę:
- gdy przekładasz pierwsze szprychy przez otwory w piaście pamiętaj że każda kolejna musi iść główką na przemian tej znajdującej się obok
- pamiętaj że zaczynasz od jednej szprychy w piaście po czym od razu skręcasz ją z obręczą (nie dokręcaj nypli na siłę, na początku wystarczy lekko skręcić na 4-5 zwoje szprychy by zblokować całość na obręczy)

5. Zaplataj koło według wzoru, jeżeli masz dobry wzrok i w miarę prostą obręcz i szprychy, to staraj się dokręcać wszystkie szprychy po tyle samo tzn. licz od dołu zwoje na szprychach i przykręcaj nyple w takiej samej odległości od początku gwintu, byle stopniowo np. przy mocowaniu szprychy i nypla dokręć na oko, później gdy będziesz miał już wszystkie i piasta będzie latać jeszcze luźno, to wtedy dokręć równo na 6 zwojów, następnie dokręć do 3ch. (ja tak robiłem ;P)
Zmniejszasz powoli dystans by nie zwichrować obręczy, gdy dajmy na to zejdziesz już do takiego stopnia, że przy dokręcaniu będziesz czuł już opór to z bastuj przy danej szprysze i leć dalej.

6. Gdy skończysz dokręcanie nypli a koło będzie już stabilne, czas na centrowanie.
Tu masz do wyboru albo zamocować koło w widelcu na odwróconym rowerze lub do centrownicy (o ile taką posiadasz) lub centrować w rękach na kolanie. (Oczywiście polecam któreś w pierwszych rozwiązań^^).

7. Opisując pierwszą opcję, skręcasz piastę równo i sztywno. Dla wstępnego obeznania zakręć sobie kołem by zobaczyć ile czeka Cie roboty(i jak bardzo z****łeś przy zaplataniu xD)
Bierzesz sobie do jednej ręki śrubokręt, a do drugiej najlepiej jakiś drewniany lub plastikowy patyczek(unikamy metalów którymi porysowalibyśmy obręcz) czy nawet tekturę, cokolwiek.

8.Czynność polega na sztywnym przytrzymaniu przedmiotu(najlepiej stabilnie przy widelcu), wstępnie kilka mm przy obręczy by wyczuć w którym miejscu obręcz nam dotyka lub odpycha rękę z tym właśnie przedmiotem. Jeżeli przy kręceniu kołem w danym miejscu czujemy opór obręczy to zatrzymujemy koło tam gdzie się zatrzymało i dokręcamy szprychę po przeciwnej stronie. Powtarzamy czynność wszędzie gdzie jest wyczuwalny opór, pierw po jednej później po drugiej stronie koła. Staramy się zmniejszyć bicie boczne do minimum.

*Napisane Apr 9, 2012, 9:09 pm Ostatnio edytowane Apr 9, 2012, 9:20 pm przez Suzaku666
rswojtek

rswojtek

Member
Posty: 43
Wyświetl posty

Send a personal messsage to rswojtek zgłoś post do moderacji Odpowiedz z cytatem Przejdź do góry strony

Oddam do serwisu mam 50 zł powinno wystarczyć:P

Napisane Apr 9, 2012, 9:40 pm
Suzaku666

Suzaku666

Member
Posty: 48
Wyświetl posty

Send a personal messsage to Suzaku666 zgłoś post do moderacji Odpowiedz z cytatem Przejdź do góry strony

rswojtek powiedział(a):
Oddam do serwisu mam 50 zł powinno wystarczyć:P


Jebłem XD

Napisane Apr 9, 2012, 9:45 pm
Opik

Opik

Moderator
Posty: 5,212
Wyświetl posty

Send a personal messsage to Opik zgłoś post do moderacji Odpowiedz z cytatem Przejdź do góry strony

I jeszcze trzeba dodać że przy każdym zaplataniu POWINNO się robić to na nowych szprychach żeby było tak w 100% zgodnie ze sztuką, ale jest to raczej nierealne w naszych warunkach.
Trzeba za to pamiętać żeby szprychy zostały w tym samym miejscu w którym były, czyli nie mieszamy stron lewa/prawa itd. O ile w przypadku przedniego koła nie ma to znaczenia wielkiego, bo szprychy rozchodzą się "równo" (pod tym samym kątem, mają tą samą długość [no chyba że jest tarczówka z przodu]), to o tyle z tyłu na 99% będziemy mieli różną długość po obu stronach (np piasta pod kasetę). I wtedy mieszając szprychy mamy je nierówno dociągnięte co prowadzi prędzej czy później do skrzywienia koła, więc poza kupnem piasty czeka nas wydanie zaoszczędzonych na zaplatanie w serwisie pieniędzy na tą czynność + obręcz + szprychy
Więc chyba nie warto ;)

Napisane Apr 9, 2012, 10:28 pm
Strony: << poprzednia 1 następna >> Odpowiedz w temacie Stwórz nowy temat CStwórz nową sonde moderacja